Overtuig je klant tijdens zijn kerstaankopen

Het geld rolt in de decembermaand en er zijn kansen genoeg. Speel jij al in op deze retailpiek? En lukt het je om jouw klant te overtuigen tijdens zijn kerstaankopen? Mocht dit nog niet helemaal lukken, niets aan de hand. Wij vertellen je waar consumenten behoefte aan hebben tijdens de feestdagen en hoe je hierop in kunt spelen. 

 

Adviseren en helpen

Als eerste is het belangrijk om te begrijpen hoe jouw klanten in elkaar zitten. Consumenten zijn namelijk nieuwsgierig en willen graag geadviseerd worden. Zeker rondom de drukke feestdagen. De mogelijkheden zijn eindeloos en jouw toekomstige klant heeft dan ook behoefte aan richting. Denk bijvoorbeeld aan “de top tien meest gekochte cadeaus” of “de populairste kerstcadeaus voor hem”. Dit scheelt een hoop zoeken!

 

Vergeet de chatbot niet

Ook kun je via een chatbot altijd bereikbaar zijn en je consumenten helpen met hun vragen en keuzes. Op deze manier biedt je de mogelijkheid om de dialoog aan te gaan. Deze manier van helpen wordt zeer gewaardeerd. Je neemt de eventuele drempels voor een aankoop weg en kunt op een geautomatiseerde manier jouw klanten te woord staan. Vergeet ook niet dat dit een fijne manier is voor de consument, ze kunnen namelijk op elk gewenst moment met jou in contact treden en krijgen direct reactie.

 

Persoonlijke maken

Wanneer je jouw klant wilt overtuigen tijdens de kerstaankopen moet je van goede huizen komen en alle mogelijke informatie inzetten.Vergeet daarbij niet dat de consument behoefte heeft aan personalisatie. Heb je al bepaalde informatie van jouw klant zoals bijvoorbeeld zoekhistorie of eerdere aankopen? Zorg dan dat je deze inzet! Of weet je de voornaam van jouw bezoeker? Spreek deze dan persoonlijk aan. Dit zal ervoor zorgen dat de consument eerder vindt wat hij zoekt op jouw webshop, maar zich ook specialer voelt omdat je speciaal voor hem suggesties geeft van mogelijke aankopen of op basis van zijn voorkeuren de opties laat zien.

 

Onzekerheid wegnemen

En vergeet niet dat de feestdagen hectisch zijn. Ruim twee derde van de mensen ervaart deze periode als stressvol! Onzekerheid over het op tijd leveren van een cadeau speelt hierin een grote rol. Dit voorkom je door het duidelijk communiceren van levertijden. Wil je dus inspelen op deze onzekerheid? Plaats jouw geweldige leveringssnelheid prominent op de pagina; “Vandaag besteld, morgen geleverd”. En nog belangrijker, vergeet dit niet te herhalen in het bestelproces zodat de consument constant de bevestiging ontvangt dat het pakketje de volgende dag binnen zal zijn.

 

Bonustip: Kerststress verminderen

Ook kun je aanvullende service leveren die de kerststress van jouw consumenten verminderen. En niet onbelangrijk, jouw webshop dus een interessante optie maken om de aankopen te doen. Zorg bijvoorbeeld voor een geweldige inpakservice. Laat de klant kiezen uit inpakpapier of cadeauverpakkingen en lever het product volledig ingepakt af. Weg kerststress en hallo aankoop. Of zorg voor een leuk extraatje wanneer een bepaald bestelbedrag behaald wordt en reken maar dat je die consument over de streep trekt.

 

Klaar voor?

We hebben je een richting gegeven. Nu kun je zelf aan de slag om jouw klant te overtuigen tijdens zijn kerstaankopen. Wil je meer begeleiding of ondersteuning hoe je bovenstaand kunt toepassen? Wij helpen je graag!