Stel je klant centraal met de 4C’s

Ken je ze nog? Product, prijs, plaats en promotie. Veel ondernemers zijn bekend met het klassieke 4P’s model van Kotler voor het bepalen van de marketingmix. Kotler gebruikte voor de implementatie van een marketingstrategie namelijk de 4P’s. Nog steeds is dit model erg bruikbaar, echter door de digitalisering is het verstandig om voor online marketing gebruik te maken van een ander model, namelijk de 4C’s: Customer Solution, Cost to the customer, Convenience to buy (gemak) en Communication.

Voor ons betekent de digitale transformatie dat een organisatie een verandering heeft doorlopen waarna het de klant 100% centraal stelt, verbonden is met een waardevol netwerk en digitaal als norm beschouwt. Door gebruik te maken van dit model kunnen je als ondernemer je marketingmix volledig op jouw klant afstemmen.

 

Customer Solution

Met Customer Solution wordt bedoeld; welk probleem lost het product op voor de klant ? In de nieuwe marketingmix gaan we niet vanuit het product denken, maar vanuit de klantbehoefte. Jij zal uiteindelijk een oplossing verkopen en geen algemene eigenschappen van jouw product. Om je product goed in de markt te zetten dienen we dus achter het probleem (behoefte) van de doelgroep te komen. De means-end-chain wordt vaak gebruikt om dit te analyseren.

 

Cost to the customer

De aanschafprijs van het product of dienst is maar een deel van de prijsstrategie. Natuurlijk kan je een bepaalde prijsstrategie hanteren, maar je dient ook rekening te houden met andere factoren. Bij het onderdeel ‘Cost to the customer’ kijken we naar het geheel. Dit betekent dat je onder de loep moet nemen, hoe de consument tegen de prijs aankijkt en hoeveel moeite zij moeten doen. Wellicht is de klant veel tijd kwijt om het product op te komen halen of moet hij hoge parkeerkosten betalen. Naast de prijs die jij als verkopende partij vraagt worden hier ook andere kosten meegerekend. Denk bijvoorbeeld aan kosten die de klant moet maken om bij de winkel te komen of onderhoudskosten voor het product.

 

Convenience to buy (gemak)

Een aantal jaar geleden was het normaal om een aantal dagen te wachten op een product die je online had besteld. Nu val je als bedrijf buiten de boot als je niet binnen 2 dagen levert. Gemak van de klant staat dus voorop. Een bedrijf moet ervoor zorgen dat de klant het bedrijf altijd kan bereiken en dat snel wordt geleverd. De consument van tegenwoordig wilt gemak. Bij het invullen van ‘convenience’ in de marketingmix staat daarom ook het woord ‘gemak’ centraal. Wanneer een klant teveel moeite moet doen, kunnen zij sneller afhaken.

 

Communication

Voorheen werd er alleen gekeken naar promotie. Voornamelijk push marketing die de klant niet betrokken in het proces. Deze manier van marketing werkt niet meer. In een wereld waar iedereen om aandacht schreeuwt, vallen degene die luisteren op. De C van communicatie speelt hier op in. Het moet namelijk geen toestroom zijn van vele (verkoop)berichten naar de consument toe. Je moet proberen de klant te betrekken bij het marketingproces. Dit kan gedaan worden door het aangaan van een dialoog. Kortom, in dit onderdeel van het 4C model wordt de dialoog met de doelgroep centraal gesteld. Voor een klantgerichte organisatie heeft het geen zin om een push strategie te hanteren. Het is belangrijker om de marketingstrategie individueel te maken.

 

Marketingmix

Met de 4C’s kun je dus jouw ideale marketingmix samenstellen. Belangrijk voor je contentmarketing! Heb je hulp nodig of wil je meer informatie over een optimale klantbenadering, jouw marketingmix of contentmarketing? Stel je vraag of kom eens langs voor een kennismaking. Wij helpen je graag verder.