Is jouw webshop klaar voor Black Friday?

De klok begint te tikken voor en het aftellen is officieel begonnen.. Waar hebben we het over? Black Friday natuurlijk! De dag na Thanksgiving waarop in de VS traditiegetrouw flinke kortingen worden gegeven door winkels, is overgewaaid naar Nederland. Als webshop mag je tegenwoordig Black Friday niet meer links laten liggen.

 

De koopgekte die Black Friday heet

Vrijdag 23 november is het weer zover en barsten de kortingen los. Alle voortekenen zijn positief voor een recordweekend: de economie doet het goed, de online bestedingen stijgen en de Nederlandse consument weet steeds beter wat Black Friday inhoudt.En niet alleen de voortekenen zijn goed. Ook de cijfers van voorgaande jaren bevestigen dat het loont om te investeren in een Black Friday-strategie. Adverteerders die vorig jaar budget reserveerden voor Black Friday, realiseerden een paar honderd procent meer sales dan op een gewone vrijdag.

 

Budgetgroei in Black Friday-strategie

Door de hoge cijfers van voorgaande jaren en positieve verwachtingen is er vorig jaar maar liefst 250% meer besteed aan advertenties rondom Black Friday. Dit jaar verwachten we ook dergelijke hoge cijfers. Hoogste tijd dus om mee te stappen in deze koopgekte als webshopeigenaar. Heb jij al een online marketingplan voor dit e-commerce spektakel? Zo ja, controleer in onze blog of je niets vergeten bent. Nog geen idee hoe je jouw campagne gaat aanpakken? Lees snel verder, je hebt nog een paar weken om de boot niet te missen en klaar te zijn voor een mega piek in jouw sales.

 

Speciale Black Friday landingspagina’s

Onmisbaar is een specifieke campagnepagina. Zorg voor een goede Black Friday URL en vul deze met relevante content. Alle webshops hebben aanbiedingen, dit betekent dat je niet wegkomt met een reguliere landingspagina’s. Laat de aanbiedingen in het oog springen en maak heel duidelijk de link met Black Friday. Een countdown om de urgentie aan te tonen kan hierbij conversie verhogend werken. Vergeet daarnaast ook niet Black Friday te vermelden op je homepage. Zonde als bezoekers via deze weg niet getriggerd worden.

 

#tip: zorg dat alles voor middernacht klaarstaat en je de piekbelasting aan kunt. Vanaf klokslag 12 uur barst het spektakel los en deze eerste stroom aan conversies wil je uiteraard niet missen. Controleer dan ook goed hoeveel bezoekers je maximaal aan kunt en overweeg eventueel een grotere database en verhoog je bandbreedte voor deze periode. 

 

Awareness campagnes niet te vergeten

Laat jouw doelgroep weten dat je meedoet met Black Friday en wees niet bang om ze vooraf alvast lekker te maken met jouw mega kortingen. Zet je social kanalen in om je boodschap te verspreiden! Facebookcampagnes met als doel awareness onder je fanbase, look-a-like audience en koopjesjagers doen het goed richting Black Friday. Tel samen met je publiek af naar vrijdag 23 november (combineer dit met de countdown op je landingspagina) en geef bijvoorbeeld kortingscodes weg in ruil voor een opt-in. Ook kun je extra triggeren door ‘speciale deals’ weg te geven via je nieuwsbrief. Zeker dat jouw doelgroep dit niet wil missen en zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief.

 

Exclusieve deals via email-marketing

En met die nieuwe opt-ins kun je interessante e-mailcampagnes draaien. Niet alleen voor de nieuwe ingeschreven prospects, maar ook richting je huidige klanten. Dit is namelijk je bestaande fanbase. Belangrijk dus om deze doelgroep niet te vergeten! Communiceer via je e-mailmarketing dat er grote kortingen aankomen en geef ze een sneak peak van jouw korting knallers. Bouw de spanning op met actiecodes voor bijvoorbeeld gratis verzending of maak alvast wat leuke dagdeals bekend in aanloop naar Black Friday.

 

At last but not least: mobile friendliness

We gaan ervan uit dat dit punt totaal overbodig is en al meer dan bekend, maar helaas komen we het toch nog te vaak tegen. Zorg dat niet alleen je webshop maar ook zeker je landingspagina’s en al het materiaal dat je rondom je Black Friday-strategie inzet mobile proof is. Of nouja, niet alleen mobile proof, maar volledig ingericht op jouw mobiele gebruiker en van alle (conversie)gemakken voorzien. Ook al komen je conversies via desktop binnen; kijk breder en funnel de contactmomenten. Door cross device shopping tonen cijfers aan dat de consument zijn keuze vaak al mobiel gemaakt heeft. Dus laat hier geen steken vallen anders mis je het grote feest!

 

Hulp nodig of meer weten?

Wij helpen je graag om jouw webshop Black Friday-proof te maken! Ook kunnen we je helpen om jouw Black Friday-strategie scherp te zetten en volledig uit te voeren. Neem gerust contact op of stel je vraag door hier te klikken.

 

Sharon Kampman Meer tijd Marketing