#inhaker | Internationale dag van de fotografie – Het belang van beeld voor conversies

aug 19, 2018

Sharon Kampman

Content

Het is vandaag Internationale dag van de fotografie. Er wordt stilgestaan bij de positieve invloed die foto’s en fotografen hebben op onze samenleving. Wees die fotografen vandaag maar dankbaar, want zonder goede beelden haalde jij nooit dat conversie target.

 

Een stukje historie

De datum van 19 augustus is met een reden gekozen: dit was namelijk de dag dat in 1839 de daguerreotypie door de Franse overheid werd vrijgegeven en door iedereen in de wereld gebruikt kon worden.

 

Daguerreotypie is een vroege fotografische methode, uitgevonden door Louis Daguerre in de eerste helft van de 19e eeuw. Het procedé werd in 1839 door de Franse overheid aangekocht en Daguerre wordt sindsdien als de ‘officiële’ uitvinder van de fotografie beschouwd. Deze dag is ook bekend als ‘World Photo Day’

 

Wat doen goede beelden online?

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Cliché, maar daardoor niet minder waar. Sterke foto’s leveren zorgen voor een betere gebruikservaring, kunnen de conversies verhogen en bieden een bijdrage aan je merkidentiteit.

 

Studies tonen aan dat het gebruik van mensen op foto’s ook conversie verhogend werkt. Doordat men zich fixeert op de ogen van de persoon op de foto, kun je met de juiste foto’s tevens de klant sturen naar belangrijke onderwerpen op je website.

 

Besteed tijd en aandacht aan de foto’s

Als je een campagne start om jouw bedrijf te promoten, dan stop je veel tijd in het bedenken en schrijven van de teksten. Als je het helemaal slim aanpakt, dan laat je de teksten schrijven of redigeren door een professional. En wanneer je alle teksten af hebt, ga je op zoek naar mooie geschikte foto’s om het verhaal kracht bij te zetten.

 

Deze laatste stap wordt nog weleens vergeten of zonder aandacht gedaan. Op goede beelden moet je zeker niet bezuinigen of het zoeken naar geschikte beelden als een tussendoor klusje beschouwen. Grote kans dat jouw doelgroep alleen de afbeelding onthoud en geeneens weet welke goed doordachte boodschap er boven of onder stond. Pas wanneer de afbeelding aanspreekt zal men verder kijken naar wat je eigenlijk te vertellen hebt.

 

Bonustip: Zorg dat de afbeelding bijdraagt aan jouw boodschap. Twee vliegen in één klap!

 

Picture perfect checklist

Je weet nu hoe belangrijk de juiste afbeelding is. Leuk, en nu? Nu wil je weten hoe je die perfecte afbeelding tot jouw beschikking krijgt. Onderstaande checklist helpt je goed op weg bij de keuze om een afbeelding te gebruiken of niet, en zo ja welke.

 

  • Staat de foto direct in verband met de geschreven tekst op de webpagina?
  • Helpt het de gebruiker het punt dat ik probeer te maken te begrijpen?
  • Helpt het de bezoeker te visualiseren?
  • Hoe verwacht ik dat bezoekers reageren op de afbeelding?
  • Zal het de mening van de bezoekers veranderen of versterken?
  • Draagt de afbeelding bij aan het vergemakkelijken van het verkoopproces?

 

Hoe staat het met gebruik van beelden op jouw website? Benut deze Internationale dag van de fotografie om eens kritisch te kijken naar jouw beeldgebruik en welke verbeterpunten je hierop aan kunt brengen.