#how to | Een dashboard maken waar niemand meer zonder kan

Steeds meer bedrijven zien het nu in van meten en maken beslissingen op basis van data. Met alle gegevens die verzameld worden, wordt de behoefte aan een dashboard steeds groter. Geweldig om alle informatie op één plek te verzamelen. Een goed dashboard geeft je inzicht en overzicht. Maar hoe richt je al die data in zodat het ook daadwerkelijk meerwaarde levert? Volg onze tips en creëer een dashboard waar niemand meer zonder kan!

 

#1 De gebruiker in kaart brengen

Het klinkt simpel, maar wordt zeker niet altijd nagestreefd. De eerste belangrijke stap is dan ook jouw gebruiker en zijn wensen in kaart brengen. Voor wie bouw je het dashboard? En neem hierbij geen genoegen met een algemeen antwoord. Wordt het dashboard bijvoorbeeld voor de gehele organisatie beschikbaar of gaat alleen de marketingafdeling er gebruik van maken?

 

Pas wanneer je je gebruiker kent kun je met jouw klant in gesprek om na te gaan wat zijn wensen zijn. Welke werkzaamheden en verantwoordelijkheden heeft de gebruiker? Hoe wil hij het dashboard gaan gebruiken? En welke functionaliteiten zijn hierbij het belangrijkste. Sla deze stap nooit over. Zonder de benodigde informatie ligt jouw dashboard al in de prullenbak voordat het ontwikkeld is.

 

 

#2 Data prioriteren

Het is in deze stap essentieel om te begrijpen welke vragen het dashboard dient te beantwoorden. Zo kun je de data op prioriteit indelen. Als er teveel onbelangrijke data op het dashboard staat, dan wordt er namelijk niet naar gekeken. Oftewel; less is more. Een goed dashboard laat in één oogopslag de belangrijkste informatie zien. Hoe minder informatie er op een dashboard staat, hoe groter de kans is dat men wel naar het dashboard kijkt en het gaat gebruiken.

 

Bonustip: In de westerse wereld lezen we van links naar rechts en van boven naar beneden. Niet alleen op papier, maar ook online wordt informatie op deze manier bekeken. Plaats dus de belangrijkste informatie linksboven en alles wat minder van belang is aan de rechterkant of onderin.

 

#3 Overzicht is key;

Oke, je weet wie jouw gebruiker is en welke gegevens voor hem of haar belangrijk zijn. Nu moet je deze informatie overzichtelijk gaan tonen. Door het gebruiken van tegels kun je data groeperen en duidelijk afgescheiden van de rest van het dashboard.

 

Niet alleen de groepering van tegels creëert overzicht, ook kleuren dragen hier sterk aan bij. Gebruik kleuren functioneel zodat in een oogopslag het onderscheid tussen de datagegevens duidelijk is. Het klinkt simpel maar geef de omzet een groene kleur en de kosten een rode of onderscheid categorieën met diverse kleuren. Vergeet hierbij de huisstijlkleuren van een organisatie. De functionaliteit van het dashboard staat bovenaan. Hou hierbij het voorbeeld van een stoplicht in gedachten. Iedereen begrijpt wat rood en groen betekent. Gebruik kleuren in diezelfde functionaliteit.

 

#4 Wees consistent en duidelijk

Gebruik in het gehele dashboard dezelfde naamgeving en geef elke groep in het gehele dashboard dezelfde kleur. Op deze manier hou je de grote berg informatie inzichtelijk. Iedereen die het dashboard opent, zou direct moeten snappen wat de cijfers en grafieken zeggen. Gebruik dan ook titels en beschrijvingen als het nodig is. Denk bijvoorbeeld ook goed na over je menu. Zijn je hoofdmenu-items zo duidelijk dat men vooraf weet wat te verwachten als ze erop klikken?

 

#5 Maak analyses

Data alleen zegt weinig. Zorg ook dat er zogenaamde formules gemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld aantal gebruikers tegenover de hoeveelheid conversies in periode X. Zorg daarbij ook voor vergelijkingen. Zijn er bijvoorbeeld meer bezoekers dan dezelfde periode vorig jaar? En zijn er naar verhouding met het aantal bezoekers meer conversies gepleegd in dit jaar dan het voorgaande jaar? Op deze manier geef je je gebruiker direct alle tools om niet alle data in te zien, maar ook conclusies te trekken.

 

Bonustip: je kunt vooraf diverse data tegenover elkaar zetten en dit als standaard weergeven. Je kunt er ook voor zorgen dat je het heft in handen van de gebruiker geeft zodat hij zelf alle gewenste data in elke combinatie kan vergelijken. Op deze manier breidt je de mogelijkheden van het dashboard flink uit.

 

Gefeliciteerd! Maar vergeet niet te evalueren

Het is onmogelijk om in één keer een dashboard te ontwikkelen dat aan alle wensen voldoet. Zorg er daarom voor dat er na de oplevering van het dashboard een evaluatiemoment plaatsvindt. Na een maand kunnen mensen goed bepalen welke informatie ze missen, welke data ze niet begrijpen en welke data niet gebruikt wordt.

 

Dit levert niet alleen een verbeterde versie van het dashboard op, het geeft de gebruiker ook het idee dat er geluisterd wordt. Niets zo frustrerend als de teleurstelling wanneer er intern met hoge verwachtingen is uitgekeken naar een nieuw dashboard, maar deze net niet doet wat er gevraagd wordt.

 

Wil je van te voren alvast duidelijk de feedback verzamelen? Bouw deze mogelijkheid in het dashboard. Zorg dat er ten allen tijden een feedback knop beschikbaar is waarbij men kan aangeven op welke pagina in het dashboard hij zich bevindt en wat hij graag aangepast zou zijn. Op deze manier verhoog je de productiviteit van het revisie moment!