Hoe bepaal je je buyer persona?

Buyer personas zijn vooral bedoeld om de interne organisatie te inspireren tot relevante content en communicatie. Kopers krijgen een eigen gezicht en komen tot leven. Wanneer je bijvoorbeeld content ontwikkelt of een lead nurturing flow gaat opzetten zie je dat je veel effectiever bent wanneer je de buyer persona als leidraad neemt.

 

Een goede, specifieke beschrijving van je buyer persona is dus zonder twijfel het begin van een nieuw succes in je marketingstrategie. Zodra je de buyer persona geïdentificeerd hebt kan je veel gemakkelijker content creëren waarmee je mensen verder helpt. Maar hoe kom je nou precies tot die buyer persona? Wat is daarvoor nodig? Welke vragen dienen beantwoord te worden? Hier alvast vijf tips die je verder helpen!

 

Neem interviews af bij bestaande én verloren klanten

Een buyer persona is gebaseerd op aannames, maar wel aannames die onderzocht zijn. En wie kunnen je daarbij beter helpen dan je huidige klanten. Vraag eens waar je klanten wakker van liggen. En hoe zou jij daarin kunnen helpen? Maar vergeet ook je verloren klanten niet, want daar kun je misschien nog wel meer van leren. Waar werden zij niet goed in geholpen? Wat was daarin met name belangrijk voor ze en hoe had je dit in een eerder stadium kunnen herkennen? Dit gaat je helpen om erachter te komen wat de klant wel en niet belangrijk vindt bij een aankoop en waar je op in kunt spelen.

 

Controleer de rol van de persona

Het is noodzakelijk om te weten welke functies binnen een organisatie invloed hebben op het nemen van een aankoopbeslissing. Wie zijn de beslissers en de beïnvloeders en aan welke informatie hebben ze behoefte? Is het bijvoorbeeld de engineer die op zoek gaat naar bepaalde informatie om pijnpunten te overwinnen en de directeur de de uiteindelijke beslissing neemt? Deze dynamiek heeft invloed jouw buyer persona en op de content die je creëert. Zorg dus dat je de rol van jouw buyer persona duidelijk in beeld brengt.

 

Wat zijn de uitdagingen van de persona?

Als je inzicht hebt in de feiten rondom de belangrijkste buyer persona, dan kun je dieper duiken in diens wensen, behoeften en doelstellingen. Achterhaal de belangrijkste doelen en pijnpunten van de doelgroep — waar zitten ze mee, waar lopen ze tegenaan, wat willen ze realiseren —  en weet hoe jouw producten en diensten helpen om deze pijnpunten op te lossen. Hierdoor kun je een consistente boodschap creëren die waarde toevoegt voor jouw klanten en prospects en hun werkzaamheden makkelijker maakt.

 

Hoe gaat de buyer persona op zoek naar informatie?

Weten hoe de potentiële klant naar informatie zoekt en hoe hij of zij dit tot zich neemt is essentieel om content te schrijven die wordt gevonden door de juiste doelgroep. Zoeken ze in Google? Zijn ze actief op social media? Zo ja, brengen ze meer tijd door op Facebook, Twitter of LinkedIn? Lezen ze online recensies? Lezen ze blogs? Door hiervan op de hoogte te zijn kun je je richten op het creëren en delen van content via de juiste kanalen.

 

Personaliseer de buyer persona

Bedenk niet alleen een naam, maar zoek ook een foto uit voor jouw buyer persona. Dit zorgt voor een herkenningspunt. Deel deze foto met je collega marketeers en hang de foto met naam op opvallende plekken in je organisatie op.

 

Nu je alle relevante informatie over jouw buyer persona hebt verzameld kun je deze nu gaan visualiseren. Maak dit in Powerpoint mooi op of ontwerp dit in Photoshop. Op deze manier krijgt je klant een gezicht en kun jij je veel beter inleven in de klant die je wilt gaan bedienen. Maar ben je hiermee voldoende geholpen? Mocht je nog vragen hebben, helpen wij je graag. Uiteraard ben je ook welkom voor een gratis brainstormsessie waarin wij samen kijken wat er nodig is om jouw buyer persona’s in kaart te brengen.