DE CAPS-LOCK ZIEKTE | Waarom schreeuwen tegen je klanten niet werkt

De shift-toets (die met de pijl erop) is een verdraaid handige knop. Je kunt er hoofdletters mee maken en is deze toets is dus bijzonder geschikt voor het typen van namen. Je hoort het goed namen; jouw eigen naam, je bedrijfsnaam of een stad of land. EN DAN BEDOELEN WE DUS ALLEEN NAMEN, WANT IN HET ECHTE LEVEN SCHREEUW JE TOCH OOK NIET TEGEN JOUW KLANTEN? Echter hebben veel bedrijven de caps-lock ziekte en dat is nergens voor nodig. Sterker nog, het werkt niet.

 

Schreeuwen tegen je klant

Wanneer je een kennismakingsgesprek hebt met een klant stel je je netjes voor, geef je een introductie over je bedrijf. Tijdens dit gesprek zit je tegenover elkaar en praat je rustig over de mogelijkheden en verbeteringen die je aan kunt brengen. In een gesprek schrik je ervan als iemand opeens tegen je begint te schreeuwen. Waarom zou je dit dan wel op je website doen?

 

De caps-lock ziekte voorkomen

Veelal worden hoofdletters gebruikt om te onderscheiden. Het lijkt toch op te vallen wanneer iets in grote in plaats van kleine letters staat. Buiten het feit dat je in real life nooit op deze manier met je klanten om zou gaan, heeft het ook niet het bedoelde effect.

OOK AL DOE JE NOG ZO JE BEST OM IETS TE LATEN OPVALLEN, het leest toch een stuk rustiger in kleine letters. Geef accenten aan met kleuren, licht quotes uit met aanhalingstekens of gebruik kopjes om je boodschap te op te laten vallen. Het blijft toch een kwestie van geven en nemen, en daarin kun je jezelf maar beter vriendelijk opstellen.

 

Vergeet ook de uitroeptekens niet!!!

Niet alleen de caps-lock ziekte, ook in het gebruik van uitroeptekens slaat men nogal eens door. Zet alleen een uitroepteken achter een zin op je website als je die met stemverheffing zou uitspreken in een echt gesprek. Anders niet. En wat is het effect van meerdere uitroeptekens? Niets, het idee blijft hetzelfde. Gebruik er dan ook nooit meer dan nodig.

 

Wilt je zeker zijn dat er geen hoofdletter te veel of te weinig in jouw tekst staat?  Vraag een vrijblijvende websitescan aan bij ons en wij geven je een indicatie van jouw “schreeuwscore”. Uiteraard kunnen we daarna samen kijken hoe we jouw onderneming kunnen genezen van de caps-lock ziekte.