Communicatieplan

Wat staat er in een communicatieplan en waarom zou elke onderneming er een moeten hebben? Een communicatieplan beschrijft hoe je jouw boodschap bij de gewenste klant krijgt, met als doel zoveel mogelijk verkopen. Op basis van de marketingstrategie kan een communicatieplan ontwikkeld worden waarmee je daadwerkelijk jouw klanten gaat bereiken.

 

Hoe komt het tot stand

Als eerste gaan we de marketingmix samenstellen. Welke marketinginstrumenten zet je in? Daarna bepalen we de customer journey: welke route bewandelen jouw klanten van eerste behoefte tot uiteindelijke aankoop? Op basis van de customer journey brengen we de interacties in kaart zodat je weet wanneer je jouw klanten moet bereiken. Uiteindelijk weet je exact via wat je via welke kanalen gaat communiceren en hoe je jouw klant over die streep trekt zodat ze allemaal bij jou kopen!

``Bepalen van de marketingmix, uitdenken van customer journey en invulling geven aan interacties.``

Marketingmix met de 4C’s

De marketingmix wordt bepaald aan de hand van de vernieuwde 4C’s: Customer Solutions, Cost to satisfy, Convenience to buy en Communication. Deze 4C’s hebben een klantgerichte benadering, waarbij wordt uitgegaan van het gezichtsveld van de klant in plaats van de organisatie. Customer Solutions: Welke problemen lost het product of de dienst op voor de klant? Om je product goed in de markt te zetten dienen we dus achter het probleem (behoefte) van de doelgroep te komen. Cost to satisfy: Dit betekent dat we in zijn geheel onder de loep moet nemen, hoe de consument tegen de prijs aankijkt en welke andere elementen zoals tijd, parkeerkosten of dergelijke drempels kunnen zijn. Convenience to buy: De consument van tegenwoordig wilt gemak. Hoeveel moeite moet een klant doen om bij jou een product of dienst aan te schaffen? Communication: van push- naar pull marketing, oftewel luisteren naar de klant en de conversatie aangaan. Hoe kun je dit het beste aanpakken?

 

Wat is een customer journey?

Als je wilt weten hoe je je klant het best bedient en hoe marketing hieraan kan bijdragen, dan heb je een duidelijk beeld nodig van de fases van het koop- en klantproces. De klantreis start wanneer een potentiële klant voor het eerst in aanraking komt met jouw product of dienst. Voordat je doelgroep tot aankoop overgaat zijn er verschillende fases die zij doorloopt, dit wordt ook wel de customer journey genoemd.

 

Customer journey mapping: benut de interacties

De customer journey geeft tevens een beeld welke contactmomenten bepalend zijn voor jouw klant. Wanneer je op deze momenten inspeelt kun je je onderscheiden van de concurrentie. Het in kaart brengen van dergelijke interacties wordt ook wel customer journey mapping genoemd. Een customer journey map maakt inzichtelijk waar mogelijkheden zijn voor het verbeteren van de klantbeleving. Na het inzichtelijk maken van de marketingmix, customer journey en customer journey mapping heb je alle informatie voorhanden om potentiële klanten vanaf de eerste oriënterende fase naar jouw onderneming te bewegen.

Wil je weten hoe jij jouw klant kunt overtuigen? Neem nu de eerste stap

Heb jij een uitdaging?
Bespreek jouw uitdaging tijdens een gratis kennismakingsgesprek en wij denken met je mee naar een passende oplossing
Neem contact op
without
https://www.meer-tijd.nl/wp-content/themes/blake/
https://www.meer-tijd.nl//
#000000
style1
paged
Laadt bericht..
/home/website/domains/meer-tijd.nl/public_html/
#
on
none
loading
#
Sort Gallery
https://www.meer-tijd.nl/wp-content/themes/blake
on
yes
yes
off
Vul hier je e-mailadres in
off
off