#3 De basis voor meer online rendement | vergeet niet bij te sturen

In dit laatste artikel uit een reeks van drie blogs over meer online rendement behalen komt misschien wel de belangrijkste tip. Online rendement behaal je niet door een X aantal acties uit te voeren en dan achterover te gaan zitten. Kom van je luie stoel af en stuur bij op basis van online inzicht. En dit is het punt waar het vaak misgaat. Een ruime meerderheid van communicatieprofessionals ziet internet als een van de belangrijkste kanalen. Hun organisatie meet de resultaten van alle webactiviteiten, maar doet daar vervolgens veel te weinig mee (Bron: Adformatie, titel: “Alles meten, nauwelijks bijsturen”).

 

Prestaties benchmarken

En dat is een gemiste kans, want het doormeten van je performance biedt je bedrijf zowel op strategisch als operationeel niveau heel veel handvatten voor verbetering. Het biedt de mogelijkheid om de prestaties van alle online en offline kanalen te benchmarken en op basis daarvan je strategie bij te sturen. Haal je meer leads uit een beurs of via je website bijvoorbeeld? Matcht dit met de gestelde doelen? En hoe kun je op basis van deze resultaten je marketing effectiever inzetten?

 

Punten voor verbetering benoemen

Niet geheel onbelangrijk, het doormeten biedt de kans om je collega’s nog beter te informeren over de bijdrage die het online platform levert aan de verkoop. Wanneer je aan kunt tonen dat een campagne daadwerkelijk resultaten behaald en je deze op basis van de geboekte resultaten nog effectiever kunt inzetten kun je gemakkelijk aantonen dat jouw manier van marketing werkt. Inzicht in de prestaties van je platform biedt daarnaast de kans om concreet de punten voor verbetering te benoemen en hiermee aan de slag te gaan. Geen loze aanbevelingen maar duidelijke verbeterpunten.

 

Laagdrempelig stappen maken

In de praktijk blijkt dat veel bedrijven de website in zijn geheel als aandachtspunt benoemen. Uitspraken als ‘We willen meer leads halen uit het platform’ horen we regelmatig voorbij komen, zonder dat concreet wordt benoemd wat het probleem is of wat beter zou kunnen. Daarnaast wordt vaak enkel gefocust op de website, terwijl andere kanalen zoals social media of een slimme applicatie wellicht grotere resultaten behalen dan de website. Als bedrijf kun je op basis van inzicht in de online prestatie vaak zelf al veel laagdrempelige zaken verbeteren, zonder dat je hier gelijk een online specialist voor nodig hebt. Zo kun je stap voor stap richting jouw gedroomde einddoel werken.

 

Verbetering vanuit de basis

Uit de praktijk blijkt dat de ruimte voor verbetering vaak in de basis van het platform zit. Een website die niet mobielvriendelijk is kun je een nieuwe look-and-feel geven, maar gaat nooit converteren. Een omslachtig boekingssysteem wordt ook niet opeens het favoriete platform van jouw klant. Om meer rendement uit je website, platform of online kanalen te halen, is het dan ook belangrijk om alle drie de stappen volledig te doorlopen. Formuleer een online strategie, meet jouw prestaties en stuur op basis van deze resultaten jouw activiteiten aan.

 

Na deze artikelen enthousiast geworden en graag aan de slag met jouw basis voor online rendement? Geef ons een belletje of neem contact op via info@meer-tijd.nl.