#2 De basis voor meer online rendement | meten is weten

In deze serie van drie blogs kom je erachter hoe je een goede basis voor online rendement kunt opbouwen. In het vorige blog hebben we uitgebreid stilgestaan bij een online strategie en de voordelen daarvan. Wanneer je jouw online strategie hebt bepaald komt de volgende uitdaging om de hoek: meten is weten. Tip #2 voor meer online rendement luidt: maak je online prestaties meetbaar.

 

Hoe presteren jouw kanalen?

Om te kunnen bepalen hoe groot de uitdaging is om de – in de online strategie – benoemde doelen te realiseren, is het belangrijk om te weten hoe je platform en online kanalen op dit moment presteren. Pas wanneer je inzicht hebt in je huidige resultaten kun je bepalen hoeveel moeite het gaat kosten om jouw doelstellingen te behalen en of deze realistisch zijn.

 

A lucky shot? Ontdek de patronen

Zoals gezegd: meten is weten. Je hebt te maken met mensen en geen enkele customer journey is zwart-wit. Wat op het ene moment werkt, kan op het andere moment totaal ineffectief blijven. Weleens geweldige resultaten behaald met een social media post op de maandagochtend? En de keer daarop nul respons? Het is allemaal mogelijk. Pas wanneer je intensief gaat meten kun je patronen ontdekken en hierop inspelen.

Het ontbreken van een nulmeting

Toch hebben een groot deel van de bedrijven en organisatie die wij spreken geen of weinig inzicht in de huidige performance van hun online kanalen. Belangrijk is dan ook om de huidige situatie in kaart te brengen alvorens je aan de slag gaat met online rendement. Hoe kun je anders immers meten of je vooruitgang boekt? Het aantal unieke bezoekers op jouw website, de gerealiseerde leads via jouw kanalen en de reacties op blogsposts. Het zijn allemaal elementen die bijdragen aan jouw online rendement.

 

De juiste instelling van jouw meetapparatuur

Oké, je wilt gaan meten. Je begrijpt het belang ervan, je online strategie is uitgedacht. En dan? Implementeer trackingcodes op de website en online kanalen, richt de conversiedoelen in en houdt bij hoe leads binnenkomen.

 

Graag meer weten over dit onderwerp of jouw meetinstrumenten laten inrichten? Neem contact op of stel je vraag aan ons!