#1 De basis voor meer online rendement | online strategie

In de aankomende drie blogs vertellen we jou hoe je de basis legt voor meer online rendement. We komen met veel bedrijven en organisaties in contact die meer uit hun platform willen halen. De kansen liggen online voor het oprapen. Toch lukt het veel bedrijven nog niet om hier optimaal te presteren. Of het nu gaat om meer online zichtbaarheid, het verhogen van de leads of een effectievere indeling van tijd; wij kijken altijd eerst naar jouw basis. We kunnen pas verder bouwen als deze stabiel is en volledig in lijn met jouw doelstellingen. Tip #1 is dan ook: werk vanuit een online strategie.

 

Werk naar het grotere doel

Bepaal je positionering en werk vanuit jouw korte termijn doelstelling richting het grotere doel. Neem in deze strategie alle kanalen mee en de ontwikkelingen die je op jaarbasis wilt bereiken. Dit voorkomt onnodige tussentijdse ontwikkelingen. Wanneer we eenmaal een Renault motor gebouwd hebben in jouw auto kan het moeilijk een Ferrari worden. Is dit wil jouw doelstelling? Dan beginnen we met een klein gedeelte van de Ferrari motor en kunnen we deze gefaseerd uitbreiden.

De kracht van jouw bedrijf en de marktbeweging

Weten waar je heen wilt zorg dan ook voor bewuste keuzes en afwegingen. En alleen op deze manier kunnen we jouw onderneming daadwerkelijk helpen. Vanuit de strategie nemen we ook de ontwikkelingen in de markt en de concurrentie mee middels een marktsituatie-analyse. Op deze manier weet je waar de kracht van jouw bedrijf ligt, maar ook wat eventuele bedreigingen en kansen in de markt zijn zodat je je niet laat verrassen.

 

Key Performance Indicators per kanaal

Vergeet in de online strategie ook niet KPI’s per kanaal op te stellen. Met deze Key Performance Indicators kun je per kanaal meten en bepalen of je op koers ligt waarna je de vertaalslag maakt naar de operationele invulling. Je weet wat jouw sterke kanten zijn, wat er in de markt gebeurd, waar je heen wilt en hoe je deze voortgang per kanaal gaat meten.

 

Bepaal je activiteiten

Dan komt het punt om te bepalen wat je hiervoor nodig hebt. Wil je graag een slimme applicatie of heb je hulp nodig bij de inzet en uitvoering van jouw social media marketing om de klant te bewerken? Met andere woorden, welke activiteiten moet je gedurende het aankomende jaar uitvoeren om tot de gewenste doelstellingen te komen? Deze activiteiten kunnen prima op een projectmatige wijze worden opgepakt en uitgevoerd.

Het gevaar van ad hoc activiteiten

Stel je namelijk niet de strategie en doelen op en je wilt vervolgens met je website of platform aan de slag, dan is het lastig om te bepalen welke activiteiten je concreet moet gaan oppakken. Je wilt voorkomen dat je ad hoc activiteiten gaat oppakken, zonder dat je weet of deze concreet bijdragen tot de gestelde doelen.

 

Wij helpen je graag met een prachtig platform of meer online aanvragen. Echter kan dit alleen met een goede basis voor online rendement. Kom je er zelf niet uit om de juiste strategie vorm te geven? Stel je vraag of geef een belletje. Wij staat voor je klaar.